Dominantą życia muzycznego współczesnej Japonii jest od ponad stulecia klasyczna muzyka zachodnia. I jakkolwiek milionom melomanów w tym kraju są doskonale znane wszelkie interpretacje wielkich kompozytorów muzyki poważnej, to jednak nie do końca wyjaśnioną tajemnicą pozostaje fakt, iż Japończycy kochają nade wszystko muzykę Chopina. Pierwszą i jedyną, jak dotąd, próbę wytłumaczenia tego fenomenu kulturowego podejmuje Autor tej książki, poszukując odpowiedzi na pytanie: co sprawia, iż muzyka Chopina włada duszą japońską? Autor prezentuje Japonię jako kraj ponad 80 festiwali muzycznych, w których uczestnicza tysiące poianistów, a których poziom artystyczny często dorównuje zespołom zawodowym. Muzyka Chopina występuje powszechnie w programach konvertów publicznych, radiowych i telewizyjnych, w fonografii,, a także w programach nauczania muzycznego młodzieży. Krak Kwitnącej Wiśni jest jedyny na świecie, gdzie ukazuje się pismo pt. "Chopin". Szczególnie wiele uwagi poświęca Autor udziałowi młodych artystów japońskich w Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim, stanowiącym prawdziwe wyzwanie dla kandydatów na chopinistów klasy swiatoej Japończycy zwracjaą powszechną uwage nie tylko liczebnością ekpiy, ale przede wszystkim perfekcyjną techniką gry oraz subletnością i wyrafinowaniem stylu interpretacji muzyki Chopina. Istotą współpracy kulturalnej Japonii i Polski są wieloletnie kontakty pianistów japońskich z polskim szkolnictwem muzycznym oraz wizyty polskich pedagogów w najlepszych uczelniach Japonii. Na tym tle Autor podejmuje próbę wniknięcia w duszę japońską, odwołujac się do opinii najwybitniejszych muzykologów i znawców tematu, jak Kazuko Yasukawa, Masahiko Sato, Susumu Tamura, Hidoshi Kobayashi, Tetsuro Ishikawa czy Koji Shimoda. Nie ulega wątpliwości, ze Japończycy kochają Chopina całą swoja nieogadniona wciąż dla Europejczyków dusza bardziej niż jakikolwiek naród na świecie. I kto wie, czy nie bardziej niż Polacy, którzy przeciw temu stweirdzeniu beda zapewne głośno protestować.